Happy Children

Det här händer på Hästens

Vi har alltid mycket på gång på Hästens! Här får du en översikt över allt roligt som händer hos oss den kommande tiden.

Värdegrundsvecka i augusti

Enligt läroplanen för det obligatoriska skolväsendet (Lgr 11) skall skolan aktivt och medvetet påverka och stimulera eleverna att omfatta vårt samhälles gemensamma värderingar och låta dem komma till uttryck i praktisk vardaglig handling.

Genom värdegrundsarbete i förskoleklass och skola konkretiseras och tydliggörs läroplanernas övergripande uppdrag som i övrigt ingår i all verksamhet i förskoleklass och skola. Som start på höstterminen arbetar samtliga klasser med värdegrund i olika sammanhang och i samarbete mellan klasser och enskilda elever.

23-29 augusti

värdegrundsdagar.jpg
Höstrus i september

Alla skolans elever samlas i Farstaängsparken en fredag i början på månaden för att springa Höstruset.

Spring i egen takt så många varv du vill eller orkar! Allt inleds med gemensam Röris-uppvärmning och dagen avslutas som sig bör med banan och dryck.

Friidrottsdag i oktober

En heldag på Farsta idrottsplats där elever och personal provar på en hel del klassiska grenar.

Det kommer att vara åldersblandade grupper med äldre elever som positiva förebilder och ledare för varje grupp, vilket gör att sammanhållningen blir stark och trygg.

Först kör vi en uppvärmning och genomförande av tre grenar, därefter blir det lunchrast med medhavd matsäck i solen och lite kort vila och som avslutning tre grenar och avslappning.

4/10 på Farsta IP

Novelldagen i december

Samtidigt som Nobelpriset firas i Stockholms city så firar Friskolan Hästens Novelldagen i Farsta.

Det blir novellskrivning, uppläsning och interna festligheter med god mat och högtidligt framförande.

novelldagen.jpg
Sång och fackeltågsavslutning

Som avslutning på höstterminen träffas alla skolans familjer på skolan i december och går under sång ett fackeltåg till Klyftanparken. Här sätts en riktig långdans igång och värmen stiger.

Därefter uppträder eleverna klassvis inför en jublande publik. Efter en gemensam sångavslutning stannar familjerna och personal kvar och avslutar med fika.

fackel.jpg
Vinteridrottsdag i februari

Vinteridrottsdagen går av stapeln i det vintervackra februarivädret. Innehållet skiftar beroende på elevernas ålder. Viss verksamhet sker i inomhusanläggningar och andra aktiviteter har vi utomhus.

lek snö.jpg
Lägerskola Bjursås i mars

Varje år åker skolans årskurs 3 på lägerskola till natursköna Bjursås i Dalarna. Elever, personal och några föräldrar tillsammans under 3 dagar med skidåkning, lägerliv och studier

Image by Vego Media
Hästens fyller år i april!

Och det firas med skolans utklädningsdag!

Den första april fyller Hästens 22 år. Därför firar vi på skolan med en utklädningsdag där hela skolan deltar och man kan få möta de mest fantastiska varelser.

utklädningpyssel.jpg
VÃ¥rshow i Maj

Som avslutning på allt kreativt som eleverna i alla klasser jobbar med hela vårterminen, bjuds det på den sedvanliga Vårshowen.

En eller flera sprakande föreställningar med alla klasser och en teatersalong fylld till bredden av en jublande publik. Välkommen!

Inträde: 50kr

edward.jpg