Skärmavbild 2021-11-02 kl. 11.14.55.png

Ansök till oss

Här finner du ansökan för intagning till Friskolan Hästens och hur du går tillväga med den. Skolan har en klass i varje årskurs från förskoleklass och upp till och med Årskurs 5.

1.

Alla som vill söka plats till Friskolan Hästens förskoleklass behöver fylla i en ansökan till skolan. Det gäller även de som redan har syskon som går på skolan. Här hittar ni en länk till blanketten ”Ansökan till skolan”. Om ni är två vårdnadshavare så måste ansökan skrivas under av er båda. Blanketten ska sedan skickas eller lämnas till oss på skolan. När vi mottagit er ansökan skall ni få ett bekräftelsemejl. Kontakta oss omgående om ett sådant mejl inte kommit till er.

2.

Vi samarbetar sedan ett par år tillbaka med Stockholm Stad i antagningsprocessen som sker 15/1-15/2. (Här kan ni hitta all information om skolvalet och hur det fungerar -

Sök grundskola - Stockholms stad). När det är dags att söka skola måste ni som vill ha plats på Friskolan Hästens även söka via Stockholm Stads e-tjänst ”Söka skola” och sätta vår skola som Skolval 1. På så sätt bekräftar ni att ni fortfarande är intresserade av att ert barn ska börja här på Friskolan Hästens. Om ni är osäkra på er kötid kontaktar ni skolan för besked.

3.

Om barnet är mantalsskrivet i annan kommun än Stockholm följer vi samma process. Ni går in på Stockholm skolval och söker oss via skolvalssidan. Det går bra även om man inte bor i kommunen. Kötid och syskonförtur gäller på samma sätt som för barn som bor i Stockholm kommun. Ni meddelar själva er hemkommun om att ni söker skola i annan kommun.

4.

Vi antar elever till skolan i första hand utifrån syskonförtur och därefter kötid.

5.

När antagningsprocessen till höstens förskoleklass är klar får ni ett antagningsbesked från Stockholm stad. Där framgår om ditt barn blir erbjuden plats på Friskolan Hästens eller någon annan skola. Om ni blir erbjuden och tackar ja till plats på Friskolan Hästens innebär det att kommunen ger oss i uppdrag att ansvara för skolgången för ditt barn.

6.

Om ni blir erbjudna plats på Friskolan Hästens och tackar nej till denna, eller inte söker Friskolan Hästens via Stockholm Stads e-tjänst, så avsäger ni er också er plats i vår skolas kö. För att få behålla kötid vid avslag, måste en förnyad ansökan komma in till skolan senast 1 månad efter avslagets datum.

7.

Antagning till övriga klasser och under andra delar av året. Så fort platser blir lediga på vår skola så går vi ut med erbjudande till de som står på tur i kön.

8.

Vid frågor kring intagning eller ändring av kontaktuppgifter kontakta rektor Cecilia Jonsson på ceciliajonsson@friskolanhastens.se.