Förskoleklass
Välkommen till förskoleklassen! Vi finns i Lokalen Hörnan.
Förskoleklassens syfte
Undervisningen i förskoleklassen ska utgå från den värdegrund och det uppdrag samt de övergripande mål och riktlinjer som framgår av del 1 och 2 i läroplanen (Lgr22). Denna del kompletterar del 1 och 2 genom att förtydliga syftet med och det centrala innehållet i undervisningen i förskoleklassen samt hur pröva och utveckla idéer, lösa problem och omsätta idéerna i handling,
-
skapa och upprätthålla goda relationer samt samarbeta utifrån ett demokratiskt och empatiskt förhållningssätt,
-
kommunicera i tal och skrift i olika sammanhang och för skilda syften,
-
skapa och uttrycka sig genom olika estetiska uttrycksformer,
-
använda matematiska begrepp och resonemang för att kommunicera och lösa problem,
-
utforska och beskriva företeelser och samband i natur, teknik och samhälle, och
-
röra sig allsidigt i olika miljöer samt förstå vad som kan påverka hälsa och välbefinnande.
Undervisningen i förskoleklassen ska ge eleverna förutsättningar att utvecklas i riktning mot de kunskapskrav som kommer att ställas i den aktuella obligatoriska skolformen.
Språk & kommunikation
-
Samtala, lyssna, ställa frågor och framföra egna tankar, åsikter och argument om olika områden som är bekanta för eleverna, till exempel etiska frågor och vardagliga händelser.
-
Samtala om innehåll och budskap i olika typer av texter.
-
Berättande texter, sakprosatexter och texter som kombinerar ord, bild och ljud.
-
Bokstäver och andra symboler för att förmedla budskap.
-
Rim, ramsor och andra ordlekar.
-
Digitala verktyg och medier för kommunikation.
-
Säker och ansvarsfull kommunikation, även i digitala sammanhang.
-
Ord och begrepp som uttrycker behov, känslor, kunskaper och åsikter. Hur ord och yttranden kan uppfattas av och påverka en själv och andra.
Skapande & estetiska uttrycksformer
-
Skapande genom lek, bild, musik, dans, drama och andra estetiska uttrycksformer.
-
Olika material, redskap och tekniker för att skapa och uttrycka sig.
-
Tolka och samtala om innehåll och budskap i olika estetiska uttryck.
-
Digitala verktyg för framställning av olika estetiska uttryck.
Matematiska resonemang & uttrycksformer
-
Enkla matematiska resonemang för att undersöka och reflektera över problemställningar samt olika sätt att lösa problem.
-
Naturliga tal och deras egenskaper och hur de kan användas för att ange antal och ordning. Del av helhet och del av antal.
-
Matematiska begrepp och olika uttrycksformer för att utforska och beskriva rum, läge, form, riktning, mönster, tid och förändring.
Natur, teknik & samhälle
-
Olika sätt att utforska företeelser och samband i natur, teknik och samhälle, till exempel genom observationer, mätningar och samtal om iakttagelser. Hur elevnära företeelser och samband kan beskrivas, till exempel med ord och bilder eller enkla tabeller och diagram.
-
Normer och regler i elevernas vardag, till exempel i lekar och spel, och varför regler kan behövas.
-
Demokratiska värderingar och principer, i sammanhang som är bekanta för eleverna. Hur gemensamma beslut kan fattas och hur konflikter kan hanteras på ett konstruktivt sätt.
-
Barnets rättigheter i enlighet med konventionen om barnets rättigheter (barnkonventionen).
-
Livsfrågor med betydelse för eleven, till exempel kamratskap, rättvisa och könsroller.
-
Naturen och människors levnadsvillkor på hemorten och andra platser under olika tider, utifrån elevernas erfarenheter och intressen.
-
Sortering och gruppering av växter och djur samt namn på några vanligt förekommande arter.
-
Kemiska och fysikaliska fenomen som är bekanta för eleverna, till exempel övergång från is till vatten, friktion och synliga astronomiska fenomen.
-
Några vanliga tekniska lösningar i elevernas vardag, hur de är uppbyggda, fungerar och skulle kunna förbättras.
-
Byggande och konstruktion med hjälp av olika material, redskap och tekniker.
-
Hur människors olika val i vardagen kan bidra till en hållbar utveckling.
Lekar, fysiska aktiviteter & utevistelse
-
Initiera, organisera och delta i lekar av olika slag.
-
Fysiska aktiviteter inomhus och utomhus under olika årstider och i olika väder.
-
Säkerhet och hänsyn till miljö och andra människor vid vistelse i olika naturmiljöer.
-
Kost, sömn och fysisk aktivitet och hur de påverkar hälsa och välbefinnande.
Kontakta oss
i förskoleklassen